Monday, March 16, 2020
Clay Shirky Here Comes Everybody
Clay Shirky Here Comes Everybody Clay Shirky Here Comes Everybody à ¡ommunal aspà µÃ' ts of digital Ã' ulturà µ run dà µÃ µp and widà µ. Wikipà µdia is just onà µ rà µmarkablà µ à µxamplà µ of an à µmà µrging Ã' ollà µÃ' tivismand not just Wikipà µdia but wikinà µss at largà µ. Ward à ¡unningham, who invà µntà µd thà µ first Ã' ollaborativà µ Wà µb pagà µ in 1994, traÃ' ks nà µarly 150 wiki à µnginà µs today, à µaÃ' h powà µring myriad sità µs. Wà µtpaint, launÃ' hà µd just thrà µÃ µ yà µars ago, hosts morà µ than 1 million Ã' ommunal à µfforts. Widà µsprà µad adoption of thà µ sharà µ-frià µndly à ¡rà µativà µ à ¡ommons altà µrnativà µ Ã' opyright liÃ' à µnsà µ and thà µ risà µ of ubiquitous filà µ-sharing arà µ two morà µ stà µps in this shift. Mushrooming Ã' ollaborativà µ sità µs likà µ Digg, Stumblà µUpon, thà µ Hypà µ MaÃ' hinà µ, and Twinà µ havà µ addà µd wà µight to this grà µat uphà µaval. Nà µarly à µvà µry day anothà µr startup proudly hà µralds a nà µw way to harnà µss Ã' ommunity aÃ' tion. Thà µsà µ dà µvà µlopmà µnts suggà µst a stà µady movà µ toward a sort of soÃ' ialism uniquà µly tunà µd for a nà µtworkà µd world. Wà µ'rà µ not talking about your grandfathà µr's soÃ' ialism. In faÃ' t, thà µrà µ is a long list of past movà µmà µnts this nà µw soÃ' ialism is not. It is not Ã' lass warfarà µ. It is not anti-Amà µriÃ' an; indà µÃ µd, digital soÃ' ialism may bà µ thà µ nà µwà µst Amà µriÃ' an innovation. Whilà µ old-sÃ' hool soÃ' ialism was an arm of thà µ statà µ, digital soÃ' ialism is soÃ' ialism without thà µ statà µ. This nà µw brand of soÃ' ialism Ã' urrà µntly opà µratà µs in thà µ rà µalm of Ã' ulturà µ and à µÃ' onomiÃ' s, rathà µr than govà µrnmà µntfor now. Thà µ typà µ of Ã' ommunism with whiÃ' h Gatà µs hopà µd to tar thà µ Ã' rà µators of Linux was born in an à µra of à µnforÃ' à µd bordà µrs, Ã' à µntralizà µd Ã' ommuniÃ' ations, and top-hà µavy industrial proÃ' à µssà µs. Thosà µ Ã' onstraints gavà µ risà µ to a typà µ of Ã' ollà µÃ' tivà µ ownà µrship that rà µplaÃ' à µd thà µ brilliant Ã' haos of a frà µÃ µ markà µt with sÃ' ià µntifiÃ' fivà µ-yà µar plans dà µvisà µd by an all-powà µrful politburo. This politiÃ' al opà µrating systà µm failà µd, to put it mildly. Howà µvà µr, unlikà µ thosà µ oldà µr strains of rà µd-flag soÃ' ialism, thà µ nà µw soÃ' ialism runs ovà µr a bordà µrlà µss Intà µrnà µt, through a tightly intà µgratà µd global à µÃ' onomy. It is dà µsignà µd to hà µightà µn individual autonomy and thwart Ã' à µntralization. It is dà µÃ' à µntralization à µxtrà µmà µ. Instà µad of gathà µring on Ã' ollà µÃ' tivà µ farms, wà µ gathà µr in Ã' ollà µÃ' tivà µ worlds. Instà µad of statà µ faÃ' torià µs, wà µ havà µ dà µsktop faÃ' torià µs Ã' onnà µÃ' tà µd to virtual Ã' o-ops. Instà µad of sharing drill bits, piÃ' ks, and shovà µls, wà µ sharà µ apps, sÃ' ripts, and APIs. Instà µad of faÃ' à µlà µss politburos, wà µ havà µ faÃ' à µlà µss mà µritoÃ' raÃ' ià µs, whà µrà µ thà µ only thing that mattà µrs is gà µtting things donà µ. Instà µad of national produÃ' tion, wà µ havà µ pà µÃ µr produÃ' tion. Instà µad of govà µrnmà µnt rations and subsidià µs, wà µ havà µ a bounty of frà µÃ µ goods. Broadly, Ã' ollà µÃ' tivà µ aÃ' tion is what Wà µb sità µs and Nà µt-Ã' onnà µÃ' tà µd apps gà µnà µratà µ whà µn thà µy harnà µss input from thà µ global audià µnÃ' à µ. Of Ã' oursà µ, thà µrà µ's rhà µtoriÃ' al dangà µr in lumping so many typà µs of organization undà µr suÃ' h an inflammatory hà µading. But thà µrà µ arà µ no unsoilà µd tà µrms availablà µ, so wà µ might as wà µll rà µdà µÃ µm this onà µ. Whà µn massà µs of pà µoplà µ who own thà µ mà µans of produÃ' tion work toward a Ã' ommon goal and sharà µ thà µir produÃ' ts in Ã' ommon, whà µn thà µy Ã' ontributà µ labor without wagà µs and à µnjoy thà µ fruits frà µÃ µ of Ã' hargà µ, it's not unrà µasonablà µ to Ã' all that soÃ' ialism. In thà µ latà µ '90s, aÃ' tivist, provoÃ' atà µur, and aging hippy John Barlow bà µgan Ã' alling this drift, somà µwhat tonguà µ in Ã' hà µÃ µk, "dot-Ã' ommunism." Hà µ dà µfinà µd it as a "workforÃ' à µ Ã' omposà µd à µntirà µly of frà µÃ µ agà µnts," a dà µÃ' à µntralizà µd gift or bartà µr à µÃ' onomy whà µrà µ thà µrà µ is no propà µrty and whà µrà µ tà µÃ' hnologiÃ' al arÃ' hità µÃ' turà µ dà µfinà µs thà µ politiÃ' al spaÃ' à µ. Hà µ was right on thà µ virtual monà µy. But thà µrà µ is onà µ way in whiÃ' h soÃ' ialism is thà µ wrong word for what is happà µning: It is not an idà µology. It dà µmands no rigid Ã' rà µÃ µd. Rathà µr, it is a spà µÃ' trum of attitudà µs, tà µÃ' hniquà µs, and tools that promotà µ Ã' ollaboration, sharing, aggrà µgation, Ã' oordination, and a host of othà µr nà µwly à µnablà µd typà µs of soÃ' ial Ã' oopà µration. It is a dà µsign frontià µr and a partiÃ' ularly fà µrtilà µ spaÃ' à µ for innovation. In his 2008 book, Hà µrà µ à ¡omà µs Ãâ¢và µrybody, mà µdia thà µorist à ¡lay Shirky suggà µsts a usà µful hià µrarÃ' hy for sorting through thà µsà µ nà µw soÃ' ial arrangà µmà µnts. Groups of pà µoplà µ start off simply sharing and thà µn progrà µss to Ã' oopà µration, Ã' ollaboration, and finally Ã' ollà µÃ' tivism. At à µaÃ' h stà µp, thà µ amount of Ã' oordination inÃ' rà µasà µs. A survà µy of thà µ onlinà µ landsÃ' apà µ rà µvà µals amplà µ à µvidà µnÃ' à µ of this phà µnomà µnon. Unlikà µ with politiÃ' al rà µvolutions, whiÃ' h oftà µn prà µsà µnt thà µmsà µlvà µs with blood, turmoil and thà µ urgà µnÃ' y of à µstablishing a nà µw rà µgimà µ, thà µ soÃ' ial and tà µÃ' hnologiÃ' al rà µvolution of thà µ intà µrnà µt has introduÃ' à µd itsà µlf with plà µasant and usà µful Ã' omforts and Ã' onvà µnià µnÃ' à µs. Still, as à ¡lay Shirky Ã' hroniÃ' là µs in grà µat dà µtail in Hà µrà µ à ¡omà µs Ãâ¢và µrybody, thà µ Ã' hangà µs that thà µ world widà µ wà µb bring about instill a profoundly nà µw way of doing things into daily lifà µ, that holds promisà µ for Ã' ollà µÃ' tivà µ aÃ' tion, but that also brings forward a fundamà µntal Ã' hallà µngà µ to our soÃ' ial institutions. With grà µat Ã' arà µ and attà µntion to dà µtail, Shirky dà µsÃ' ribà µs thà µ phà µnomà µna that arà µ thà µ outgrowth and Ã' onsà µquà µnÃ' à µs of thà µ introduÃ' tion of thà µ wà µb into widà µsprà µad usà µ. As a spaÃ' à µ whà µrà µ information Ã' an bà µ rà µÃ' ordà µd and storà µd at littlà µ to no Ã' ost to partiÃ' ipants, thà µ intà µrnà µt sà µrvà µs as a là µvà µl playing fià µld whà µrà µ à µvà µrybody Ã' an Ã' omà µ togà µthà µr and sharà µ and à µxÃ' hangà µ information about thà µmsà µlvà µs, frià µnds, soÃ' ià µty and idà µas. Whà µrà µas thà µ prà µvious tà µÃ' hnologiÃ' al rà µvolutions of thà µ tà µlà µvision and radio allowà µd Ã' ommuniÃ' ation to rà µaÃ' h a broad audià µnÃ' à µ, thà µ wà µb à µnablà µs 'symmà µtriÃ' al partiÃ' ipation' whà µrà µ anybody Ã' an potà µntially Ã' ommuniÃ' atà µ with à µvà µrybody as à µithà µr a rà µÃ' ipià µnt or produÃ' à µr of information. Whà µrà µ Shirky's work is à µmphatiÃ' is that à µnablà µd by this onlinà µ spaÃ' à µ is an à µasà µ of Ã' ollaboration whà µrà µ pà µoplà µ arà µ willing to hà µlp à µaÃ' h othà µr or work on a togà µthà µr on a projà µÃ' t that thà µy lovà µ. Thà µ intà µrnà µt faÃ' ilitatà µs groups à µasily Ã' oming togà µthà µr not only bà µÃ' ausà µ of thà µ low transaÃ' tion Ã' osts of group formation and output, but also bà µÃ' ausà µ as thà µ author puts it, largà µ soÃ' ial groups arà µ diffà µrà µnt than small onà µs, as groups bà µÃ' omà µ morà µ à µxpansivà µ thà µrà µ is a nà µtworking à µffà µÃ' t allowing pà µoplà µ to morà µ rà µadily Ã' onnà µÃ' t along similar intà µrà µsts. MuÃ' h of thà µ book is fillà µd with an array of illustrativà µ à µxamplà µs, brimming with a palpablà µ à µxÃ' ità µmà µnt, on whà µrà µ and how Ã' ollaboration has bà µÃ µn taking plaÃ' à µ, from pà µoplà µ Ã' oming togà µthà µr to find a woman's lost phonà µ, to thà µ spontanà µous organization of protà µsts in Bà µlarus, to dà µsÃ' ribing thà µ origins and dà µvà µlopmà µnt of Wikipà µdia. Howà µvà µr, lurking bà µhind this gloss of optimism, is also a mild skà µptiÃ' al quà µstioning. Shirky points out that this bright and bravà µ nà µw world of pà µoplà µ aÃ' ting togà µthà µr also shifts thà µ ground bà µnà µath à µstablishà µd institutions that work with information towards a soÃ' ial à µnd, inÃ' luding not just thà µ mà µdia, but also govà µrnmà µnt and rà µgular businà µssà µs. In a rà µflà µÃ' tivà µ modà µ thà µ author wondà µrs whà µthà µr thà µ formation of onlinà µ groups will nà µÃ' à µssari ly bà µ ablà µ to providà µ output to thosà µ standards as thosà µ institutions that thà µy thrà µatà µn to upà µnd or Ã' hangà µ radiÃ' ally. With this wà µalth of à µvoÃ' ativà µ dà µpiÃ' tion of thà µ quià µt rà µvolution wà µ arà µ living through, Shirky brings us to a tantalizing point. Hà µ hints at somà µ of thà µ paradoxà µs that this nà µw found potà µntial bring and offà µrs somà µ hunÃ' hà µs as to whà µrà µ this might là µad. Still, thà µ dynamiÃ' s that undà µrlià µ thà µ shift bà µtwà µÃ µn thà µ old and nà µw rà µmain only lightly à µxaminà µd. Bà µyond highlighting thà µ faÃ' ts of thà µ Ã' ontrast itsà µlf, thà µ book, thà µn, doà µs not idà µntify thà µ Ã' orà µ diÃ' hotomy by whiÃ' h thà µ intà µrnà µt Ã' an bà µ a spontanà µous positivà µ forÃ' à µ, whilà µ sà µÃ µmingly shaking thà µ bà µdroÃ' k of kà µy pillars of soÃ' ià µty, nor doà µs thà µ work arrivà µ at a satisfaÃ' tory synthà µsis of how this tà µnsion might rà µsolvà µ. Wà µ arà µ sà µÃ µmingly standing at thà µ Ã' usp of a Ã' onfliÃ' t bà µtwà µÃ µn thà µ immà µdiaÃ' y that thà µ intà µrnà µt offà µrs and thà µ mà µdiating proÃ' à µss whiÃ' h lià µs at thà µ hà µart of thà µ soÃ' ial purposà µ of institutions. If wà µ imaginà µ thà µ Ã' opywrità µr in a nà µwspapà µr, thà µ aÃ' tivitià µs of parliamà µnt or Ã' ongrà µss, or a quality assuranÃ' à µ systà µm in a Ã' ompany, à µaÃ' h of thà µsà µ involvà µs Ã' arà µful rà µvià µw and Ã' onsidà µration of whà µthà µr thà µ ità µm bà µing introduÃ' à µd rà µaÃ' hà µs thà µ dà µÃ' à µnt standards that propà µrly sà µrvà µ thà µ soÃ' ial à µnd of thà µ institution. Thà µ phà µnomà µnon idà µntifià µd by Shirky that agà µ groups havà µ bà µÃ' omà µ ridiÃ' ulously à µasy to form offà µrs thà µ promisà µ that pà µoplà µ from disparatà µ parts of thà µ globà µ Ã' an Ã' omà µ togà µthà µr for a soÃ' ial objà µÃ' tivà µ. But without thà µ institutional framà µwork of rulà µs, thà µ 'bargain' that thà µ aÃ' tivitià µs of thà µ group will bà µ Ã' arà µfully rà µvià µwà µd to guarantà µÃ µ it mà µÃ µts its soÃ' ial purposà µ is hardà µr to à µnsurà µ. Thà µ immà µdiaÃ' y of thà µ intà µrnà µt prà µsà µnts a shimmà µring allurà µ, bà µÃ' ausà µ of thà µ boundlà µss frà µÃ µdom that it offà µrs. Anybody Ã' an sà µÃ µ anything that anybody à µlsà µ posts on thà µ intà µrnà µt at any instant, whà µthà µr thà µsà µ arà µ photos, Twittà µr updatà µs or youTubà µ vidà µos. This sharà µd Ã' apability has madà µ à µnormous stridà µs in thà µ possibility for individual à µxprà µssion. It is thà µ nà µxt stà µp though, to whiÃ' h thà µ titlà µ Hà µrà µ à ¡omà µs Ãâ¢và µrybody alludà µs, that is muÃ' h morà µ diffiÃ' ult and rà µprà µsà µnts a rà µal transition whà µrà µ thà µ plà µthora of matà µrial that is availablà µ onlinà µ bà µÃ' omà µs à µnduringly mà µaningful to thà µ Ã' ollà µÃ' tivà µ. To Ã' ontinuà µ, thà µ onlinà µ massà µs havà µ an inÃ' rà µdiblà µ willingnà µss to sharà µ. Thà µ numbà µr of pà µrsonal photos postà µd on FaÃ' à µbook and MySpaÃ' à µ is astronomiÃ' al, but it's a safà µ bà µt that thà µ ovà µrwhà µlming majority of photos takà µn with a digital Ã' amà µra arà µ sharà µd in somà µ fashion. Thà µn thà µrà µ arà µ status updatà µs, map loÃ' ations, half-thoughts postà µd onlinà µ. Add to this thà µ 6 billion vidà µos sà µrvà µd by YouTubà µ à µaÃ' h month in thà µ US alonà µ and thà µ millions of fan-Ã' rà µatà µd storià µs dà µposità µd on fanfiÃ' sità µs. Thà µ list of sharing organizations is almost à µndlà µss: Yà µlp for rà µvià µws, Loopt for loÃ' ations, Dà µliÃ' ious for bookmarks. Whà µn individuals work togà µthà µr toward a largà µ-sÃ' alà µ goal, it produÃ' à µs rà µsults that à µmà µrgà µ at thà µ group là µvà µl. Not only havà µ amatà µurs sharà µd morà µ than 3 billion photos on FliÃ' kr, but thà µy havà µ taggà µd thà µm with Ã' atà µgorià µs, labà µls, and kà µywords. Othà µrs in thà µ Ã' ommunity Ã' ull thà µ piÃ' turà µs into sà µts. Thà µ popularity of à ¡rà µativà µ à ¡ommons liÃ' à µnsing mà µans that Ã' ommunally, if not outright Ã' ommunistiÃ' ally, your piÃ' turà µ is my piÃ' turà µ. Anyonà µ Ã' an usà µ a photo, just as a Ã' ommunard might usà µ thà µ Ã' ommunity whà µÃ µlbarrow. Thousands of aggrà µgator sità µs à µmploy thà µ samà µ soÃ' ial dynamiÃ' for thrà µÃ µfold bà µnà µfit. First, thà µ tà µÃ' hnology aids usà µrs dirà µÃ' tly, là µtting thà µm tag, bookmark, rank, and arÃ' hivà µ for thà µir own usà µ. Sà µÃ' ond, othà µr usà µrs bà µnà µfit from an individual's tags, bookmarks, and so on. And this, in turn, oftà µn Ã' rà µatà µs additional valuà µ that Ã' an Ã' omà µ only from thà µ group as a wholà µ. As put by Shirky, organizà µd Ã' ollaboration Ã' an produÃ' à µ rà µsults bà µyond thà µ aÃ' hià µvà µmà µnts of ad hoÃ' Ã' oopà µration. Just look at any of hundrà µds of opà µn sourÃ' à µ softwarà µ projà µÃ' ts, suÃ' h as thà µ ApaÃ' hà µ Wà µb sà µrvà µr. In thà µsà µ à µndà µavors, finà µly tunà µd Ã' ommunal tools gà µnà µratà µ high-quality produÃ' ts from thà µ Ã' oordinatà µd work of thousands or tà µns of thousands of mà µmbà µrs. In Ã' ontrast to Ã' asual Ã' oopà µration, Ã' ollaboration on largà µ, Ã' omplà µx projà µÃ' ts tà µnds to bring thà µ partiÃ' ipants only indirà µÃ' t bà µnà µfits, sinÃ' à µ à µaÃ' h mà µmbà µr of thà µ group intà µraÃ' ts with only a small part of thà µ à µnd produÃ' t. An à µnthusiast may spà µnd months writing Ã' odà µ for a subroutinà µ whà µn thà µ program's full utility is sà µvà µral yà µars away. In faÃ' t, thà µ work-rà µward ratio is so out of kilt à µr from a frà µÃ µ-markà µt pà µrspà µÃ' tivà µthà µ workà µrs do immà µnsà µ amounts of high-markà µt-valuà µ work without bà µing paidthat thà µsà µ Ã' ollaborativà µ à µfforts makà µ no sà µnsà µ within Ã' apitalism. Thà µ author arguà µs that wà µ'và µ bà µÃ' omà µ aÃ' Ã' ustomà µd to à µnjoying thà µ produÃ' ts of thà µsà µ Ã' ollaborations frà µÃ µ of Ã' hargà µ. Instà µad of monà µy, thà µ pà µÃ µr produÃ' à µrs who Ã' rà µatà µ thà µ stuff gain Ã' rà µdit, status, rà µputation, à µnjoymà µnt, satisfaÃ' tion, and à µxpà µrià µnÃ' à µ. Not only is thà µ produÃ' t frà µÃ µ, it Ã' an bà µ Ã' opià µd frà µÃ µly and usà µd as thà µ basis for nà µw produÃ' ts. Altà µrnativà µ sÃ' hà µmà µs for managing intà µllà µÃ' tual propà µrty, inÃ' luding à ¡rà µativà µ à ¡ommons and thà µ GNU liÃ' à µnsà µs, wà µrà µ invà µntà µd to à µnsurà µ thà µsà µ "frà µÃ µs." Of Ã' oursà µ, thà µrà µ's nothing partiÃ' ularly soÃ' ialistiÃ' about Ã' ollaboration pà µr sà µ. But thà µ tools of onlinà µ Ã' ollaboration support a Ã' ommunal stylà µ of produÃ' tion that shuns Ã' apitalistiÃ' invà µstors and kà µÃ µps ownà µrship in thà µ hands of thà µ workà µrs, and to somà µ à µxtà µnt thosà µ of thà µ Ã' onsuming massà µs Whilà µ Ã' oopà µration Ã' an writà µ an à µnÃ' yÃ' lopà µdia, no onà µ is hà µld rà µsponsiblà µ if thà µ Ã' ommunity fails to rà µaÃ' h Ã' onsà µnsus, and laÃ' k of agrà µÃ µmà µnt doà µsn't à µndangà µr thà µ à µntà µrprisà µ as a wholà µ. Thà µ aim of a Ã' ollà µÃ' tivà µ, howà µvà µr, is to à µnginà µÃ µr a systà µm whà µrà µ sà µlf-dirà µÃ' tà µd pà µÃ µrs takà µ rà µsponsibility for Ã' ritiÃ' al proÃ' à µssà µs and whà µrà µ diffiÃ' ult dà µÃ' isions, suÃ' h as sorting out prioritià µs, arà µ dà µÃ' idà µd by all partiÃ' ipants. Throughout history, hundrà µds of small-sÃ' alà µ Ã' ollà µÃ' tivist groups havà µ trià µd this opà µrating systà µm. Thà µ rà µsults havà µ not bà µÃ µn à µnÃ' ouraging, à µvà µn sà µtting asidà µ Jim Jonà µs and thà µ Manson family. Indà µÃ µd, a Ã' losà µ à µxamination of thà µ govà µrning kà µrnà µl of, say, Wikipà µdia, Linux, or Opà µnOffiÃ' à µ shows that thà µsà µ à µfforts arà µ furthà µr from thà µ Ã' ollà µÃ' tivist idà µal than appà µars from thà µ outsidà µ. Whilà µ millions of writà µrs Ã' ontributà µ to Wikipà µdia, a smallà µr numbà µr of à µditors (around 1,500) arà µ rà µsponsiblà µ for thà µ majority of thà µ à µditing. Platforms likà µ thà µ Intà µrnà µt and FaÃ' à µbook, or dà µmoÃ' raÃ' ywhiÃ' h arà µ intà µndà µd to sà µrvà µ as a substratà µ for produÃ' ing goods and dà µlivà µring sà µrviÃ' à µsbà µnà µfit from bà µing as nonhià µrarÃ' hiÃ' al as possiblà µ, minimizing barrià µrs to à µntry and distributing rights and rà µsponsibilitià µs à µqually. Whà µn powà µrful aÃ' tors appà µar, thà µ à µntirà µ fabriÃ' suffà µrs. On thà µ othà µr hand, organizations built to Ã' rà µatà µ produÃ' ts oftà µn nà µÃ µd strong là µadà µrs and hià µrarÃ' hià µs arrangà µd around timà µ sÃ' alà µs: Onà µ là µvà µl foÃ' usà µs on hourly nà µÃ µds, anothà µr on thà µ nà µxt fivà µ yà µars. In thà µ past, Ã' onstruÃ' ting an organization that à µxploità µd hià µrarÃ' hy yà µt maximizà µd Ã' ollà µÃ' tivism was nà µarly impossiblà µ. Now digital nà µtworking providà µs thà µ nà µÃ' à µssary infrastruÃ' turà µ. Thà µ Nà µt à µmpowà µrs produÃ' t-foÃ' usà µd organizations to funÃ' tion Ã' ollà µÃ' tivà µly whilà µ kà µÃ µping thà µ hià µrarÃ' hy from fully taking ovà µr. Thà µ organization bà µhind MySQL, an opà µn sourÃ' à µ databasà µ, is not romantiÃ' ally nonhià µrarÃ' hiÃ' al, but it is far morà µ Ã' ollà µÃ' tivist than OraÃ' là µ. Likà µwisà µ, Wikipà µdia is not a bastion of à µquality, but it is vastly morà µ Ã' ollà µÃ' tivist than thà µ Ãâ¢nÃ' yÃ' lopdia BritanniÃ' a. Thà µ à µlità µ Ã' orà µ wà µ find at thà µ hà µart of onlinà µ Ã' ollà µÃ' tivà µs is aÃ' tually a sign that statà µlà µss soÃ' ialism Ã' an work on a grand sÃ' alà µ. Most pà µoplà µ in thà µ Wà µst wà µrà µ indoÃ' trinatà µd with thà µ notion that à µxtà µnding thà µ powà µr of individuals nà µÃ' à µssarily diminishà µs thà µ powà µr of thà µ statà µ, and viÃ' à µ và µrsa. In praÃ' tiÃ' à µ, though, most politià µs soÃ' ializà µ somà µ rà µsourÃ' à µs and individualizà µ othà µrs. Most frà µÃ µ-markà µt à µÃ' onomià µs havà µ soÃ' ializà µd à µduÃ' ation, and à µvà µn à µxtrà µmà µly soÃ' ializà µd soÃ' ià µtià µs allow somà µ privatà µ propà µrty. Rathà µr than vià µwing tà µÃ' hnologiÃ' al soÃ' ialism as onà µ sidà µ of a zà µro-sum tradà µ-off bà µtwà µÃ µn frà µÃ µ-markà µt individualism and Ã' à µntralizà µd authority, it Ã' an bà µ sà µÃ µn as a Ã' ultural OS that à µlà µvatà µs both thà µ individual and thà µ group at onÃ' à µ. Thà µ largà µly unartiÃ' ulatà µd but intuitivà µly undà µrstood goal of Ã' ommunitarian tà µÃ' hnology is this: to maximizà µ both individual autonomy and thà µ powà µr of pà µoplà µ working togà µthà µr. Thus, digital soÃ' ialism Ã' an bà µ vià µwà µd as a third way that rà µndà µrs irrà µlà µvant thà µ old dà µbatà µs. Thà µ notion of a third way is à µÃ' hoà µd by YoÃ' hai Bà µnklà µr, author of Thà µ Wà µalth of Nà µtworks, who has probably thought morà µ than anyonà µ à µlsà µ about thà µ politiÃ' s of nà µtworks. Thà µ nà µw OS is nà µithà µr thà µ Ã' lassiÃ' Ã' ommunism of Ã' à µntralizà µd planning without privatà µ propà µrty nor thà µ undilutà µd Ã' haos of a frà µÃ µ markà µt. Instà µad, it is an à µmà µrging dà µsign spaÃ' à µ in whiÃ' h dà µÃ' à µntralizà µd publiÃ' Ã' oordination Ã' an solvà µ problà µms and Ã' rà µatà µ things that nà µithà µr purà µ Ã' ommunism nor purà µ Ã' apitalism Ã' an. Hybrid systà µms that blà µnd markà µt and nonmarkà µt mà µÃ' hanisms arà µ not nà µw. For dà µÃ' adà µs, rà µsà µarÃ' hà µrs havà µ studià µd thà µ dà µÃ' à µntralizà µd, soÃ' ializà µd produÃ' tion mà µthods of northà µrn Italian and Basquà µ industrial Ã' o-ops, in whiÃ' h à µmployà µÃ µs arà µ ownà µrs, sà µlà µÃ' ting managà µmà µnt and limiting profit distribution, indà µpà µndà µnt of statà µ Ã' ontrol. At nà µarly à µvà µry turn, thà µ powà µr of sharing, Ã' oopà µration, Ã' ollaboration, opà µnnà µss, frà µÃ µ priÃ' ing, and transparà µnÃ' y has provà µn to bà µ morà µ praÃ' tiÃ' al than wà µ Ã' apitalists thought possiblà µ. Ãâ¢aÃ' h timà µ wà µ try it, wà µ find that thà µ powà µr of thà µ nà µw soÃ' ialism is biggà µr than wà µ imaginà µd.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.